Hoş geldiniz!

Forumumuza Kayıt Olarak, Açmış olduğumuz konulara erişebilir Ve Topluluğumuza Katılabilirsiniz!

Şimdi Kayıt Ol! Giriş yap

islam Kur'an ın Namaz Konusunda Verdiği Detaylar

  • Konbuyu başlatan alemextra 
  • Başlangıç tarihi
alemextra Çevrimdışı

alemextra 

Admin
Admin
Ayın En iyi Posteri
30 Ara 2023
9,180
2
38
konya

Kur'an ın Namaz Konusunda Verdiği Detaylar

Bugün sizlerleKur’an dan araştırmaya çalışacağımız konu acaba Rabbimiz Kur’an da en çokbahsettiği namaz kılın emrini verip nasıl namaz kılacağımızdan ve ne dualarokuyacağımızdan bazılarının söylediği gibi Kur’an da yeteri kadar bahsetmemişolabilir mi onu birlikte araştırmaya çalışalım.

Ama önce aşağıdaki ayetidikkatle okuyalım ki bahsettiğimiz konuda yanılma ihtimalimizi en azaindirmiş olalım.


Hud 1: Elif lâm râ. Buhikmet sahibi ve her şeyden haberdar olan Allah tarafından ayetleri önce sağlamkılınmış sonra da detaylandırılıp açıklanmış bir kitaptır.

Önce hatırlatmak isterim Allah namaz kılmasını oruç tutmasını zekâtvermesini Hacca gitmesini İbrahim peygamberden bu yana tüm dinlereemrettiğini bizlere açıklıyor. Hatta Kabenin kurulmasını İbrahim peygambereemrettiğini ve tüm inananların ziyaret edip çevresinde hep birlikte namazkılmalarını emrediyor. Hud suresi 1. ayette de Allah Kur’an için açık birhüküm veriyor ve ayetler önce sağlamlaştırıldı daha sonrada detaylandırılıp açıklandıdiyor.

Bu durumda acaba Allah namaz kılın diye emir verdiyse nasıl kılınacağınıaçıklamamış olduğunu söylememiz doğru olur mu? İsterseniz şimdide aşağıdakiayete bakalım.

Bakara 239: Eğer korkarsanız yaya veya binekte iken (namazı) kılın. Güvenliğegirdiğinizde ise yine Allah'ı bilmediğiniz şeyleri size öğrettiği gibizikredin.

Bakın Allah ne söylüyor namaz konusunu anlatırken.

(bilmediğiniz şeyleri size öğrettiği gibi zikredin.)

Buradan da çok açık anlıyoruz ki Allah Kur’an da namaz konusunu ya daemrettiği herhangi bir farz hükmü gerektiği kadarını açıklamış ve bizlereöğretmiştir Kur’an da.

Allah Bakara suresi 128. ayetinde İbrahim peygamberimizin Kâbe de Allah ayaptığı dua üzerinde düşünelim şimdide.

Bakara 128: “Rabbimiz! Bizi sana teslim olmuş kimseler kıl. Soyumuzdan da sanateslim olmuş bir ümmet kıl. Bize ibadet yerlerini ve ilkelerini göster.Tövbemizi kabul et. Çünkü sen tövbeleri çok kabul edensin çok merhametliolansın.”

İbrahim peygamberimiz Yaradan a yakarıyor ve bizlere ibadet yerlerini veburalarda yapmamız gereken ilkelerin kurallarını göster anlat diye dua ediyor.Örneğin Allah namaz kılın diye emir verdiyse İbrahim peygamberimizde nasılkılacağı konusunda ilkelerini açıklamasını istiyor Rabbinden. Demek ki söyledemiyor ey resulüm ben detayları sana bırakıyorum ana hükmü ben veriyorumdemiyor.

Kur’an Hac konusunu da bizlerin uyması gereken konuları da en ince detayınakadar anlatıyor bizlere. Oruç da aynı şekilde bizden öncekilere de farzolduğunu söyledikten sonra onun da tüm açıklamalarını Kur’an da buluyoruz. Nezaman başlayacağından tutun ne zaman sona ereceğine tutulmayan orucun neolacağı oruç gecelerinde cinsel ilişkinin serbest olmasına kadar açıklamalaryapılmıştır.

Namaz kılmak bizden öncekilere de farz olduğu halde bazılarının söylediğigibi kılınışı ve nasıl dualar okuyacağımız ve rekât sayıları konusunda Kur’anın hiçbir şey bahsetmediğini söyleyip bu konudaki detayları Allah ınpeygamberimize bıraktığına inanmamız Kur’an a göre normal midir? Hacca gitmeve oruç konusunda en ince detaya giren Kur’an neden namaz konusunda bizleregereken detayları vermesin? Bu konuyu Kur’anı bir bütün olarak düşünüpöğrendiğimiz rivayetlerin etkisinde kalmadan daha sonrada bu konuya Kur’an dancevap arayalım Allahın izniyle.

Namaz konusunda Kur’an da detay yoktur diyenler acaba peygamberimizin dineilaveler yaptığını mı düşünüyorlar dersiniz? Hani Rabbimiz ne diyordu bazıayetlerinde? Bizim indirdiklerimize tek kelime kendi sözünü bizim sözümüzdürdiye ekleseydi onun şah damarını keserdik demiyor muydu?

Hani Rabbimiz Kur’an ın ipine sarılın diyordu? Hani sizleri Kur’an dan hesabaçekeceğim diyordu? Hani her şeyden nice örnekleri değişik ifadelerle verdikdiyordu. Sakın emin olmadığınız bilgilerin ardına düşmeyin sorumlu olursunuzdiye ikaz etmiyor muydu bizleri ne oldu bu ayetlerin hükümleri? Dikkatliolalım farkında olmadan inkârcı konumuna düşeriz Allah korusun.

Bizlere Kur’an dışından gelen ve bir rivayete göre diye başlayan bilgilerintümünü hiçbir kontrolden geçirmeden kabul etmemiz doğrumudur? Kur’anıRabbimiz ben koruyorum diyor sormak isterim hiç sorgu sual etmeden bizleregelen bilgileri rivayetleri kimler koruyor olabilir? Bizlere Kur’an benzeriRahmanın garantisini veren var mı? Allah sizleri Kur’an dan sorumlu tutuyorumdedikten sonra Kur’anda olmayan Kur’an dışından hükümlerin detayların vesorumlulukların olacağına nasıl inanabiliriz?

Allah Kur’an ın ipine sarılın derken neden yalnız Kur’an ipi demişte başkakaynaktan söz etmemiş bunu da sanırım çok iyi düşünmeliyiz. Tüm bu ayetleriindiren Rabbimiz daha sonraki ayetlerinde bir kelimeden yola çıkarak dahaönce indirdiği ayetlerin tam tersi başka kitapların bilgilerin de gerekliolduğunu söyler mi bunu da çok iyi düşünmeliyiz. Buna inanmakla Kur’an daçelişki yaratmış oluruz.

Bizlerin yaptığı en büyük yanlış mezheplerin ve zamanla geleneklerin namazınşekline yaptığı ilaveleri Allah emri sanmamız ve onları da Kur’an daaramamızdan kaynaklanıyor. Kur’an da bulamadığımızda ise bakın demek ki herşey Kur’an da yokmuş yazmıyormuş deme gafletine düşmemiz bizleriyanıltmaktadır.

Allah bizlere her şeyden nice örnekleri değişik ifadelerle verdim kianlayasınız diyorsa namaz konusunda bizlerden istediklerini de sade kolay birşekilde mutlaka Kur’an da anlatmıştır önce bunu bilmeliyiz. Çünkü bu kitabıyemin olsun ki sizler için kolaylaştırdım demiyor mu birçok kez?

Gelin Kur’an a birlikte bakalım acaba bizden öncekilere de farz olan namazkılın sözcüğüyle Allah bizlerden ne istiyor. Daha önce Rabbimiz bizleri nereyeyönlendiriyordu Kur’an dan başka dine hüküm koyan kaynaklar var mı onlarıKur’an dan anlamaya çalışalım.

Enam 104: Gerçek şu ki size Rabbinizden gönül gözleri gelmiştir. Kim görürsekendisi yararına kim körlük ederse kendisi zararına... Ben sizin üzerinizebekçi değilim.

Nisa 136: Ey iman edenler! Allah'a onun resulüne resulüne indirmiş olduğuKitap'a daha önce indirmiş olduğu Kitap'a inanın…….

Yasin11: Sen ancak o Kuran'a uyan ve görmediği halde Rahman'dan korkan kimseyiuyarırsın. Böylesini bir bağışlanma ve seçkin bir ödülle müjdele.


Araf suresi 3; Rabbinizden size indirilene uyun; O'nun berisinden bir takımvelilerin ardına düşmeyin! Siz ne kadar da az öğüt alıyorsunuz.

Nisa Suresi 105. Kuşku yok ki biz bu Kitap'ı sana insanlar arasında Allah'ınsana gösterdiği ile hükmedesin diye hak olarak indirdik. Sakın hainlereyardakçı olma.

Maide suresi 49 Sen de aralarında Allah'ın indirdiğiyle hükmet. Onlarınkeyiflerine uyma.

Maide Suresi 67: Ey Resul! Rabbinden sana indirileni tebliğ et. Eğer bunuyapmazsan O'nun elçiliğini yapmamış olursun.

Enam 50: ….. Yalnız bana vah yedilene uyarım ben!"…..

Zühruf Suresi 43 Sen sana vah yedilene sımsıkı sarıl! Hiç kuşkusuz sendosdoğru bir yol üzerindesin.

Yukarıdaki ayetleri elbette çoğaltabiliriz. Dikkat ediniz Allah tamamındabizleri Kur’ana sarılmamızı emrediyor. Kur’an için bizlere gelen gönül gözüolduğunu söylüyor. Allah a ve Resulüne inanın çünkü elçim o Allah ın kitabınısizlere tebliğ edecek onun sözlerine inanın diyor. Sen ancak Kur’an a inananinsanları uyarabilirsin Rabbinizden size indirilen Kur’an a uyun onunberisinden başka velilerin ardına düşmeyin sana Kur’an ı insanlara onun lahükmedesin diye indirdik sende insanlara onunla hükmet sana indirilen Kur’anıtebliğ et diyor ve daha sonraki ayette de peygamberimiz bakın ne diyor?

Yalnız bana vah yedilene uyarım ben. Zühruf 43. ayetinde ise SEN SANAVAHYEDİLENE SIMSIKI SARIL.

Şimdi birlikte düşünelim namaz gibi Kur’an ın çok önemsediği ve çok bahsettiğikonularda Kur’an açıklama yapmayıp detay vermemiş olabilir mi? Sımsıkısarılmamızı istediği bir rehberde namaz gerektiği kadar detaylı açıklanmamışolabilir mi? Yoksa bize Kur’an dışından öğretilenleri Kur’an da bulamadığımızdamı bizler bu yanlışı yapıyoruz?

Yukarıdaki ayetlerden anlaşılıyor ki bizlerin Kur’an a sarılmamızı istiyorRabbimiz. Tüm bu ayetleri gördükten sonra Allah bir ayetinde Peygamberinizsize neyi verdiyse onu alın ayetinden nasıl olurda Kur’an da hiçbahsedilmeyenleri peygamberiniz verdiğinde alın anlamı çıkartırız bunu hiçdüşündük mü? Bu ayete baktığımızda savaşlarda ele geçirilen ganimetlerinbölüşülmesinden bahseder bu konuya açıklık getirir. Şimdi Kur’an dan namazkonusunu araştırmaya devam edelim.

Önce yazımızın başında İbrahim peygambere hac yerini Kabeyi ne maksatlayaptırdığını ve çevresinde bakın nasıl namaz kılmamızı istediğini bizlereanlatıyor onu anlamaya çalışalım.

Hac 26: Bir zamanlar İbrahim için o evin yerini şöyle diyerek hazırlamıştık:Bana hiçbir şeyi ortak koşma evimi; tavaf edenler kıyamda duranlarrükû-secde edenler için temizle.

Bakara 125: Hatırla o zamanı ki biz Beytullah'ı insanlar için sevap kazanmayayönelik bir toplantı yeri ve güvenli bir sığınak yaptık. Siz de İbrahim'inmakamından bir dua yeri edinin. İbrahim ve İsmail'e şu sözü ulaştırmıştık:"Tavaf edenler kendini ibadete verenler rüku-secde edenler için evimitemizleyin.

Ayeti okuduğunuzda Allah İbrahim peygambere şu anda kıldığımız namazın olmazsaolmazını ne kadar güzel anlatıyor. O evi benim için kıyamda duranlarrükû-secde edenler için temizle. Demek ki Allah huzurunda saygıyla durulmasınıonun önünde saygıyla eğilmesini ve yine ona saygıyla secde edilmesini istiyor.İşte namazın nasıl kılınacağının şekli izahı o günde aynı günümüzde de aynıpeygamberler arasında namazın farklı kılındığını düşünmek büyük yanlış olur.Devam edelim Kur’an a namaz konusunda bakmaya.

Aliimran 43: Ey Meryem Rabbine divan dur secdeye kapan ve rükû edenlerlebirlikte rükû et.

Bu ayette de Meryem anamıza sesleniyor ve bakın yine günümüzde Allahın huzurunanamaz kılarken durduğumuz ve saygıyla el bağladığımız (divan durduğumuz) rükûve secde ettiğimiz namazın kılınmasını anlatıyor bizlere dikkat edin bu emirpeygamberimizden çok önceki bir zamana daha Hz. İsa bile doğmamış döneme ait.Düşünün İbrahim peygamberimiz zamanında dahi namaz konusunda yapılmasıgerekenler aynı kıyamda dur rükû et secde et Allaha dua et. Devam edelimKur’an a bakmaya.

Hac77: Ey iman edenler! Rükû edin secde edin; Rabbinize ibadet edin hayırişleyin ki kurtulabilesiniz.


Furkan 64: Onlar Rablerine secde ederek ve kıyama durarak gecelerler.

Fetih 29: Muhammed Allah'ın resulüdür. Onunla beraber olanlar inkârcılarakarşı çok çetin kendi aralarında çok merhametlidirler. Sen onları rükû edersecdeye kapanır halde görürsün. Allah'tan bir lütuf ve hoşnutluk isterdururlar……….

Şuara 218–219: O ki görüyor seni kıyam ettiğin zaman Secde edenler arasındadönüp dolaşmanı da.

Tevbe 112: O tövbe edenler o ibadet edenler o ham dedenler o oruç tutanlaro rükûa varanlar o secdeye kapananlar o iyiliği emredip kötülüktenalıkoyanlar ve Allah'ın koyduğu sınırı koruyanlar... Müjdele o müminleri.

Devamı Aşağıda​
 
alemextra Çevrimdışı

alemextra 

Admin
Admin
Ayın En iyi Posteri
30 Ara 2023
9,180
2
38
konya
Yukarıdaki ayetleri okuduğunuzda sanırım sizde namazın olmazsa olmazı olan veAllah ın tarif ettiği namazın KIYAM ETMEK yani onun huzurunda saygıyla durmakRUKÜ ETMEK yani onun önünde saygıyla eğilmek SECDE ETMEK yani onun yüceliğiönünde secdeyle yerlere kapanmak ona teslim olmak namazın şekli boyutuymuşçok açıkça anlatıyor Kur’an. Bu namaz şekli İbrahim peygamberden bu yana aynıhiç değişmemiş. Elbette daha sonra beşeri ilaveleri saymazsak.

Demek ki namazı Allah Kur’an da anlatmıyor demek çok büyük bir yanlış olduğuanlaşılıyor. Şimdide namazlarımızda ne okuyacağımız da Kur’an da yazmazhadisler olmasa namazımızı kılamayız sözlerine bakalım. Gerçekten Kur’annamazlarımızda neler söyleyeceğimizi ne okuyacağımızı nasıl Rahmanla iletişimkuracağımızdan bahsetmiyor olabilir mi? Yoksa günümüzde bu dualarıokumadığımızda namaz kabul olmaz diyenlerin büyük bir yanılgı içinde olduğunumu söylüyor Kur’an.

Müzzemil 20:…… O halde Kur’an'dan kolay geleni okuyun. Sizden hastalarolacağını bildi. Bir kısmının yeryüzünde dolaşıp Allah'ın lütfundan bir şeyleristeyeceklerini diğer bir kısmının da Allah yolunda çarpışacaklarını bildi. Ohalde Kur’an'dan kolay geleni okuyun! Namazı kılın!......

Bakara 45: Sabra ve namaza sarılarak yardım dileyin. Hiç kuşkusuz bu kalbiürperti duyanlardan başkasına çok ağır gelir.

Bakara 153: Ey iman sahipleri! Sabra ve namaza sarılarak yardım dileyin. Hiçkuşkunuz olmasın ki Allah sabredenlerle beraberdir.

Aliimran 113: Ama hepsi bir değildir. Ehlikitap içinden Allah için başkaldıran/Allah huzurunda el bağlayan/hak ve adaleti ayakta tutan/kalkınıpyükselen bir zümre de vardır; gece saatlerinde secdelere kapanmış olarakAllah’ın ayetlerini okurlar.

Yukarıdaki ayetler namazlarımızda neler okumamız gerektiği konusunda bizlereçok net ve geniş bilgiler veriyor ve diyor ki; Kur’an dan kolayınıza geleniokuyun ve benden namaza sarılarak namazlarınızda yardım dileyin yani bendenistekte bulunup dua edin diyor.

Ayrıca Kur’an da nasıl yardım dileyeceğimiz konusunda da birçok ayet örnekleriveriyor. Hani namazlarımızda ne okuyacağımız yazmıyordu Kur’anda? Demek kiKur’anı anlayarak okumadığımızda ya da taraflı ve yanlı okuduğumuzda bizleriAllah ın doğru yolundan ayırmaları çok daha kolay olacağı anlaşılıyor.

Namaz konusunda Allah ın farz hükümleri dışında bugün bazı ilaveler vardırbunlar her mezhepte farklıdır. Bunların olmasının bir zararı da yoktur. Yanlışolan bunlar olmasaydı bizler namazımızı kılamazdık demektir. Lütfen bunuunutmayalım.

Sanırım şimdide bu satırları okuyan bazı kardeşlerim eeeee bak kaç rekâtkılacağımızda yazmıyor bu durumda ne yapacağız dediklerini duyar gibiyim. Bukonuya açıklık getirmeden önce Kur’an da kısaltılmış namazın bizzatpeygamberimiz tarafından kıldırıldığı örneğine bakalım. Savaş halinde ya da çokzor durumlarımızda Allah namazlarımızı kısalta bileceğimiz kolaylığını dagetiriyor ve bizzat örneğini Kur’an da veriyor. Bakın kısaltılmış namaz bizimanladığımız şekliyle kaç rekâtmış.

Nisa 102: Sen içlerinde olup da onlara NAMAZ kıldırdığın vakit içlerinden bir grupseninle NAMAZA dursun; silahlarını da alsınlar. Bunlar secdeye varıncadiğerleri arkalarında beklesinler. Sonra NAMAZ kılmamış olan diğer grup gelipseninle birlikte kılsınlar. ………

Nisa 101: Yeryüzünde dolaştığınız zaman küfre sapanların size tedirginlikvermesinden korkarsanız namazı kısaltmanızda sizin için bir sakınca yoktur. Şubir gerçek ki küfre batanlar sizin için açık bir düşmandır.

Nisa 103: Korku halindeki namazı tamamlayınca artık Allah'ı ayakta oturarakyan yatmışken anın. Sükûnet bulduğunuzda namazı tam bir biçimde yerinegetirin. Namaz müminler üzerine vakti belirlenmiş bir farz olmuştur.

Yukarıdaki ayet örneği bizzat peygamberimizin imamlığında yapılıyor ve dikkatediniz zor bir anımızda kılınan namazın ilk secde de bittiğini görüyoruz. Budademektir ki bizim anlayacağımız şekliyle kısaltılmış namaz bir rekâttır. Allahhiçbir detay vermeden istenileni anlatıyor. Yalnız savaş değil herhangi birzor anımızda tedirgin durumumuzda namazı kısaltabileceğimiz kolaylığını çok şükürRabbimiz bizlere veriyor.

Bakın namazın bitişinde günümüzde verdiğimiz selamdan bahsedilmiyor çünküonlar farz olanlar değil daha sonra geleneklerin ve mezheplerin ilaveleridir.Zaten sorduğunuzda bunların sünnet olduğu farz olmadığı söylenir. Bunlarıyapmanın hiçbir sakıncası da elbette yoktur. Fakat bunlar olmazsa namaz olmazdemeden yapmalıyız ve bu bilinçte olmalıyız.

Namazın bitimindeki selam konusunu mezheplerde ve rivayet hadislerdearaştırdığımızda çok farklı bilgilere ulaşırız. Bir kısım hadislerdepeygamberimizin her iki tarafa selam verdiğinden bahsedilir. Bir kısmındayalnız sağ tarafa verdiğini söyledikleri gibi yalnız öne selam verereknamazını bitirdiği rivayet edilir.

Hepside bugün elimizde olan Kütüb-i sitede geçer. Acaba hangisi doğru vepeygamberimizin namaz kılarken ümmetine öğrettiğidir diye kendimize istersenizsoralım. Uydudan diğer Müslüman ülkelerin namaz kılışlarındaki farklılıklarıizlerseniz ne anlatmak istediğimi anlayacaksınız. Çok ilginçtir bir kısımMüslümanların namaz kılarken kıyam halinde eller açılıp namazda dua ederşeklinde kıyam da durduklarını da görebilirsiniz. Hatta kıyamdayken eldeKur’an okuduklarına da şahit olursunuz.

Gördüğünüz gibi mezheplerde namaz kılma şekil bakımından hepsinde farklılıklararz eder ama farzlarda hiçbir değişiklik farklılık yoktur. Sorduğunuzdapeygamberimiz böyle kılarmış derler. İşte rivayetleri Farzlaştırmanıntehlikesi burada daha iyi anlaşılıyor. Kendilerine sorduğumuzda hepsipeygamberimiz böyle kılarmış diye kendilerini savunurlar. Rivayet hadisleriörnek gösterirler. Acaba kimin söylediği doğrudur? Allah bizlere namazındetaylarını Kur’an da bildirmeyip rivayetler yoluyla bilgilendirmiş olabilirmi?

Hatırlayınız lütfen Allah emin olmadığınız bilgilerin ardına düşmeyin sizlerisorumlu tutarım demiyor muydu? Bu durumda emin olan en garanti verilen yolhangisidir nereden öğrenmeliyiz diye kendimize sormalıyız. Bu sorunun doğrucevabını Kur’an dışından arayanların yanılgıda olacağını Yaradan birçok kez ayetlerindebizlere anlatıyor.


Peki şimdi kendimize soralım kısaltılmış namazın bizim anlayışımızla birrekât olduğunu Kur’an dan görüyoruz örneği de verilmiş normal durumlardakılacağımız rekât sayısı neden zikredilmemiş bunu hiç düşünüyor muyuz?


Yüce Rabbimiz yemin ederek sizler için bu kitabı kolaylaştırdım hükmünün birtezahürünü görüyoruz. Çünkü namazımızı kaç rekât ya da uzunlukta kılacağımızıAllah bizlere bırakmıştır ve bizleri bağlayıcı bir hüküm bu konuda aslavermemiştir. Sizce vermediği bir hükümden sorumlu tutar mı? Hatırlatırımsizleri Kur’an dan sorumlu tutuyorum demiyor muydu?

Kısaltılmış namazın örneğini veren Rabbimiz eğer normalde kılacağımız namazkonusunda bizleri bağlamış olsaydı onun da örneğini elbette verirdi. Biz herşeyden nice örnekleri anlayasınız yoldan sapmayasınız diye verdik Kur’an dahiçbir eksik bırakmadık diyorsa bunun tersini düşünmek ve Kur’an namazkonusunda detay vermemiş demek Yaradan a saygısızlıktır bunu da unutmayalım.

Bakın ne diyor Rabbimiz Sükûnet bulduğunuzda namazı tam bir biçimde yerinegetirin. Eğer bu sözlerden yani tam bir biçimde yerine getirin sözündenbelirli bir kalıp ve şekil ya da belli bir rekât anlaşılsaydı Rabbimiz herşeyden nice örnekleri verdim diyorsa onu da açıkça bizlere söylerdi. Demek kikılacağımız namazlarda rekât sayısını da Allah bizlere bırakmıştır. Tam birbiçimde yerine getirmek huşuyla Rabbin huzuruna durup onu tespih etmek veondan yardım istemektir.

Allah sizleri Kur’an dan hesaba çekeceğim Kur’an ın ipine sarılın sizi banaulaştıracak dedikten sonra sizce Kur’an da rekât sayıları belli olmayan birimtihandan geçirip günümüzde bize öğretilen ama her nedense mezhepler arasındadeğişiklik arz eden rekât sayılarından bahsedilmeyen namaz şekillerindenhesap sorar mı? Yorum ve karar sizlerin.

Namazın rekât sayısını uzunluğunu onun huzurunda huşuyla durup ondan yardımdilemenin ölçüsünü bizlere bırakmış ve namazla bizlerin şeytandan uzakkalacağımızı ve Allah a yaklaşacağımızı açıklamıştır. Bakın namazı Rabbimiz neiçin bizlere emretmiş?

Ankebut 45: (Ey Muhammed!) Kitaptan sana vahyolunanı oku namazı da dosdoğrukıl. Çünkü namaz insanı hayâsızlıktan ve kötülükten alıkor. Allah’ı anmak(olan namaz) elbette en büyük ibadettir. Allah yaptıklarınızı biliyor.

Ta-ha 14: Muhakkak ki ben yalnızca ben Allah'ım. Benden başka ilah yoktur.Bana kulluk et; beni anmak için namaz kıl.

Bizlere namazın ne maksatla emredildiğini bakın ne kadar güzel açıklıyorayetler. Namaz bizleri hayâsızlıktan ve kötülüklerden alıkoyacağını belirtiyor.Demek ki ne kadar çok namaz kılarsak o kadar Allah a yakın olur kötülüktenuzak kalırız. Hatırlayınız peygamberimizin bazen saatlerce namaz kıldığınısecdede dahi uzun kaldığı anlatılır.

Ankebut 45. ayetinde Allah elçisine kitaptan sana vahyedileni oku ve namazı dadosdoğru kıl diyor. Demek ki peygamberimiz namazın nasıl kılınacağını Kur’andan öğrenmiş.

Diğer ayette ise Allah bana kulluk görevini yerine getirmek için ibadet etbeni hatırla ve beni an diyor namazla. Ne kadar çok hatırlar ve anarsan Allahı o kadar şeytanın tuzaklarından uzak kalır ve dualarımız karşılık bulur.

Daha önce söylediğim gibi mezheplerde namaz hepsinde farklılıklar arz eder.Fakat hiç birisinde Allah ın emrettiği kıyam rükû ve secdenin olmadığı birnamaza rastlamazsınız. Kimisi başlangıcında ilave yapmıştır kimisi kıyamduruşu yani saygıyla Allah huzurunda duruş sözünden elleri yana salmıştırdiğeri ise elleri bağlamıştır. Ellerin bağlanış şekli bile mezheplerdedeğişiktir. Namaz esnasında bazı hareketleri ilave etmişlerdir kendidüşünceleri ve itikatları gelenekleri doğrultusunda.

Kadınlarda erkeklerde bile farklı uygulamalar olmuştur. Namazda okuduklarıdualarda mezheplerde hepsinde aynı değildir. Mezheplerde rekât sayıları bilefarklıdır. Kur’an ışığında baktığımızda hiç kimsenin kıldığı namaza bu namazyanlıştır diyemeyiz. Çünkü her mezhebin kıldığı namaz da Allahın emrettiğikıyam rükû ve secde yapılmaktadır. Yani farzlar yerine getirilmektedir. Belkiokunacak dua konularında söylenecek söz olabilir oda benim huzurumadurduğunuzda benden başka kimseyi muhatap almayın ve aracı koymayın sözleriunutulmamalıdır diyebiliriz.

Tüm bunları düşündüğümüzde eğer peygamberimiz nasıl kıldıysa öyle kılmalıyızçünkü namazın kılınış şekli ve okunacak dualar hatta rekât sayılarıpeygamberimizin koyduğu kurallardır dersek günümüzde kılınan namaz şeklininhangisinin peygamberimizin kıldığı namaz ya da hangilerinin peygamberimizingösterdikleri olduğu konusun da sanırım mezheplerin anlaşması çok zorolacaktır. Her mezhep benim yaptığım en doğru diyerek işin içinden sıyrılıyor.

Eğer peygamberimiz namaz yada başka konularda dine ilaveler yapma yetkisiolsaydı ve bizlerde bunlardan sorumlu olsaydık sizce Yarardan sizleri Kur’andan sorumlu tutuyorum Kur’an dan hesaba çekeceğim Kur’an ın ipine sarılındiye hükümler verir miydi? Allah ben hükmüme kimseyi ortak etmem diyorsasizce Kur’an da Rabbin verdiği hükümlere elçisini de dinin ortağı yapar mı?Tüm bu ayetlerin tersini düşünür ve iman edersek dinde çelişki yaratmışoluruz lütfen bunu unutmayalım.

Buradan yola çıkarak düşündüğümüzde namazın olmazsa olmaz şeklini venamazlarımızda neler okunabileceği konusunda bizlerin sorumlu olduğukonularda Kur’an gerektiği kadar detaylı açıklama yapmıştır. Namazlara yapılantüm ilaveler de bir sakınca olmadığı gibi bir zenginliktir diyebiliriz yeterki bunlar Allah emridir denmemesi kaydıyla.

Bize öğretilenleri Kur’an da bulamadığımızda demek ki her şey Kur’an da yokmuşdersek büyük hata yapmış olacağımız gibi Kur’an a da saygısızlık yapmışoluruz.

Buradan da şunu çıkarabiliriz. Allah Kur’an da namazın nasıl kılınmasıgerektiğini İbrahim peygamberden bu yana anlatmış izah etmiş ve aynısı devamettirilmektedir. Namazlarımızda nasıl dualar okunacağı da açıklanmıştır. Rekâtsayıları ise kısaltılmış rekâtın bir rekât olduğu normal zamanda huşu içindekılınacak namazın rekât sayısı uzunluğu kısalığı ise bizlere bırakıldığıanlaşılmaktadır.

Cami kültürü zamanla yaygınlaştıkça rekât sayılarının toplumlarcabelirlenmesi camilerde bir kargaşayı önlemiş olabilir elbette hiçbirsakıncası yoktur ama Kur’an gerçeklerini anlamak ve bilmek şartıyla. AllahKur’an da toplu kılınan namaz olarak yalnız CUMA namazından bahseder. Normalvakit namazlarımızda çağrılmaktan bahsetmez özel durumlar hariç toplukılınma örneklerini vermez nerede olursak olalım vakti girdiğinde namazınızıkılın der.

Kur’an ı daha iyi anlamamızda peygamberimizin yaşamındaki örnekleri bilmemizayetleri çok daha iyi anlamamıza neden olabilir ama hangi sözlerinin onunsözleri olduğunu Kur’an ile karşılaştırmak şartıyla. Her insan kendi hesabınıbizzat kendisi verecektir onun için sanırım çok dikkatli olmanın vaktidirbizlere düşen yalnız bir hatırlatmadır.

Sizlere son olarak bir ayeti örnek vermek istiyorum özellikle Allah Kur’an daher şeyi yazmamıştır bir kısmını da hüküm vermek için peygamberimizebırakmıştır diyenlere özellikle hatırlatmak istiyorum. Bakın peygamberimizdenbazı konularda hüküm isteyenlere bizzat kendisi nasıl cevap vermesini istiyorALLAH?

Enam 57: De ki: "Ben Rabbimden gelen bir beyyine üzerindeyim. Ama siz onuyalanladınız. Acele istediğiniz şey benim yanımda değil. Hüküm yalnız ve yalnızAllah'ındır. Hakkı o anlatır. Ayırt edip çözüm getirenlerin en hayırlısı O'dur.

Değerli dostlar bakın Allah peygamberimize deki onlara diyerek bizlere nesöylemesini istiyor hala aklımızı çalıştırmayacak mıyız? Peygamberimiz sizinistediğiniz hüküm benim yanımda değil yani ben hüküm veremem diyor. Ben Rabbimdengelen bilgileri hükmü sizlere aktarırım. HÜKÜM YALNIZ VE YALNIZ ALLAH INDIRdiyor hakkı o anlatır ve ayırt edip çözüm getiren yalnız Allah tır diye apaçıkbelirtiyor.

Sanırım peygamberimiz için ne yani peygamberimiz postacımıydı diyerek belki debilmeden Allah ın elçisine saygısızlık edenler dilerim birazcık bu ayettenyanlış yaptıklarını anlayabilirler. Çünkü Allah ayetinde ben hükmüme kimseyiortak etmem diyorsa lütfen bu uyarıları dikkate alalım.

Lütfen şu konuyu hepimiz dikkatle düşünelim. Diyelim ki namaz konusundagereken bilgiler Kur’an da yok peki niçin peygamberimiz sağlığında bizleregereken bu bilgileri yazdırmamıştır? Hadislere dikkat ediniz hepsi birrivayete göre diye başlar ve bir kişinin duyduğunu bir başka kişiye ya dakişilere nakledilmesi şeklindedir.
Daha da ilginci aynı konuda çok farklı kişiler peygamberimizin bahsedilenkonuda çok farklı namaz kıldığını rivayet etmişlerdir. Acaba hangisi doğrubilen var mı? Peygamberimiz namaz kılarken Kur’an ın bahsetmediği ve bizlerinsorumlu olduğu bir konu olsaydı sizce tüm bu bilgileri yazılı olaraksağlığında bizlere iletmez miydi? Elbette iletirdi.

Hadis yazımı peygamberimizin sağlığında önce serbest bırakılmış olup dahasonra yanlış sözlerle iletildiğini gördüğünden peygamberimiz yasaklamıştır.Daha sonra serbest bırakmıştır diyenlere dört halife devrinin tamamında hadisyazımı ile ilgili yasağın nasıl devam ettirildiğini araştırmalarını ricaederim. Birkaç örnek vermek istiyorum.

Hz. Ebu Bekir peygamberin vefatından sonra Müslümanları toplayarak şöyledemişti: “Sizler Peygamberden hadis rivayet ediyorsunuz ve bu hadislerdeihtilafa düşüyorsunuz. Sizden sonrakiler ise daha fazla ihtilaf edecektir.Peygamberden hiçbir şey tahdis etmeyin. Size bir soru soran olursa “Bilgimizlesizin aranızda Allah’ın kitabı var” deyin ve onun helal kıldığını helal haramkıldığını haram kılın”
[Zehebi “Teskiretu’l Huffaz I 2-3]

Hadisler Ömer döneminde çoğalmıştı. Ömer halktan beraberlerinde bulunan hadissayfalarını getirmelerini istedi. Sonra bunların yakılmasını emrederek şunusöyledi: Kitap Ehli’nin Mişna’sı gibi Müslümanların Mişnası’dır bunlar.
[İbn Sad/Tabakat 5/140]

Hz. Osman çok hadis nakletmelerinden ötürü Ebu Hureyre’yi Devş dağlarınagöndermekle Kab’ı Kırede dağlarına göndermekle tehdit etmiştir.
[Tahzırul Havas 10b. ]

Hz. Ali’den rivayet edildiğine göre o yanında yazılı sahifeler bulunankimseleri bunlara müracaat etmekten sakındırmış ve “Sizden önceki insanlarRabb’lerinin Kitabını terk ederek âlimlerinin sözlerine uydukları için helakolmuşlardır” demiştir.
[İbn Abdilberr 108]

Ne dersiniz peygamberimiz sağlığında hadisler yazdırılmadıysa dört halifedevrinde de bu yazım yasağı devam ettiyse sizce bu konuda çok dikkatlidavranmamız gerekmez mi?

Peki hadisler ne zaman yazılmaya başlandı. Dört halife devrinin sona ermesi vetoplumların siyasi çekişmeleri ile dini mezheplere bölmeleri sonucu her mezhepkendince hadis toplamaya başladı. İşin ilginci o dönemde toplanan hadis sayısı500 civarında olduğu söylenir. Ya bugün günümüzde hadis sayısının nereleregeldiğini biliyor musunuz? Doğrusu sayısını tam bilen yok ama milyonlarıgeçtiğini söyleyebilirim. Sizce bu yolla mı imanımızı yaşamalıyız yoksa…..?Yoksa nın cevabını herkes kendisi vermelidir.

Ben sizlere Kur’an dan Rabbin sözlerinden açıkça anladıklarımı aktardımsizleri düşünmeye davet ettim. Sizlere düşen benim söylediklerimi Kur’ansüzgecinden geçirmeden yani Kur’an ile karşılaştırmadan kabul etmekolmamalıdır. Bizzat Kur’an ı anlayarak defalarca okuyup Rahmanın nesöylediğini doğru anlamaya çalışmak olmalıdır.

Kur’an ı rivayetler den istifade ederek anlamak yerine yine Kur’an ın diğerayetlerinden faydalanarak anlama yolunu seçmeliyiz. Çünkü bu yanlışı çokyapıyoruz.

Bende bir beşerim elbette hata yapabilirim ama ben Allah ın sözlerini anlamayave onun söylediği gibi ayetleri düşünmeye aklım ile iman etmeye çalışıyorumbu yolu öneren Yüce Rabbimiz dir. Ya Allahın ayetlerini biz anlayamayızdiyerek beşerin sözlerine hiç düşünmeden inansaydım benim hata yapma riskimve doğruya ulaşma şansım sizce ne olurdu?

Bizlerin hesaba çekileceği Rabbin yemin ederek kolaylaştırdım dediği kitabıanlamaya çalışmak mı daha akılcı ve mantıklı yoksa beşerin ciltlerce dolusurivayet kitaplarını anlamaya çalışmak mı daha mantıklı? Yorum sizlerin. Eğergerçekten Rabbimiz yemin billâh ederek Kur’anın birçok yerinde sizler için bukitabı kolaylaştırdım diyor da birileri hayırrrr kolay değil Kur’an ı herkesanlayamaz veli insanlar anlar diyenlere inanıyorsak bu işin sonunu tahminetmek zor olmasa gerek ne dersiniz?

Allah yardımcımız olsun gerçekten gözlerimizi kapatmış yürüyoruz bir meçhule.Allah ın verdiği aklı ve beyni ise hiç kullanmıyoruz. Çünkü içi o kadar yanlışve boş bilgilerle doldurulmuş ki doğru bilgiyi içine koyacak yer kalmamış.Zorla sokulan doğru bilgi ise daha önce metabolizmanın alışık olduğu yanlışbilgilere göre yapılandırıldığından doğru bilgiler kabul edilmeyip ne yazıkki dışarıya atılmaktadır.

Daha açıkçası günümüzde doğrular yanlış yanlışlar doğru görünür olmuş topluma.Doğruları anlatmak Kur’an dan örnekler vermek bile artık yeterli gelmiyor.Çünkü Rehber Kur’an yüksek bir yere asılmış beşerin rivayet kitapları rehberolmuş.

Elbette Kur’an konusunda yazılmış birçok âlimin kitaplarını okumalıyızaraştırmalıyız. Hepimiz Kur’an ı aynı kapasitede anlayamayız. Ama bizlerindikkat etmesi gereken önce bizzat Kur’an ı anlayarak okumak onun özüne inmekve üzerinde düşünmek olmalıdır. Çünkü Allah ayetlerinin bizlerin gönül gözleriniaçacağını söylüyor.


Peygamberimizin mahşer günü söyleyeceği o acı gerçek sanırım günümüzde gerçekolmuş.

Furkan 30; Ey Rabbim! Benim toplumum bu Kuran' ı devre dışı tuttular.

Bizleri Allah ile aldatanlar çoğunluk olmuşlar toplumda. Rabbin çoğunluğauyarsan seni dinden saptırırlar ikazını dikkatle düşünmeliyiz. Kur’ananlaşılması zor velilerin anladığı her konuda açıklık getirmeyen bir kitapilan edilmiş. Onun içindir ki ona danışan onun ipine sarılan Peygamberimizinçok az sayıda ümmeti kalmış. Onlarda itilip kakılıyor ve peygamber düşmanı ilanedilmiş. Daha açıkçası Kur’an ne yazık ki artık devre dışı kalmış.


Rabbimiz cümlemizin yardımcısı olsun. Çünkü çok ama çok zorlu bir dönemdengeçiyoruz.

Saygılarımla Haluk GÜMÜŞTABAK
 

Konuyu görüntüleyenler

  • Din Kültürümüz
  • İslami Bilgiler
  • Yasal Uyarı Görmek İçin Tıkla
    Geri
    Üst
    Combeki Media