Çevrimdışı
alemextra
Admin
Admin
Ayın En iyi Posteri
-
-
- Konu Yazar
- #1
Kur'an ın Namaz Konusunda Verdiği Detaylar
Bugün sizlerleKur’an dan araştırmaya çalışacağımız konu acaba Rabbimiz Kur’an da en çokbahsettiği namaz kılın emrini verip nasıl namaz kılacağımızdan ve ne dualarokuyacağımızdan bazılarının söylediği gibi Kur’an da yeteri kadar bahsetmemişolabilir mi onu birlikte araştırmaya çalışalım.
Ama önce aşağıdaki ayetidikkatle okuyalım ki bahsettiğimiz konuda yanılma ihtimalimizi en azaindirmiş olalım.
Hud 1: Elif lâm râ. Buhikmet sahibi ve her şeyden haberdar olan Allah tarafından ayetleri önce sağlamkılınmış sonra da detaylandırılıp açıklanmış bir kitaptır.
Önce hatırlatmak isterim Allah namaz kılmasını oruç tutmasını zekâtvermesini Hacca gitmesini İbrahim peygamberden bu yana tüm dinlereemrettiğini bizlere açıklıyor. Hatta Kabenin kurulmasını İbrahim peygambereemrettiğini ve tüm inananların ziyaret edip çevresinde hep birlikte namazkılmalarını emrediyor. Hud suresi 1. ayette de Allah Kur’an için açık birhüküm veriyor ve ayetler önce sağlamlaştırıldı daha sonrada detaylandırılıp açıklandıdiyor.
Bu durumda acaba Allah namaz kılın diye emir verdiyse nasıl kılınacağınıaçıklamamış olduğunu söylememiz doğru olur mu? İsterseniz şimdide aşağıdakiayete bakalım.
Bakara 239: Eğer korkarsanız yaya veya binekte iken (namazı) kılın. Güvenliğegirdiğinizde ise yine Allah'ı bilmediğiniz şeyleri size öğrettiği gibizikredin.
Bakın Allah ne söylüyor namaz konusunu anlatırken.
(bilmediğiniz şeyleri size öğrettiği gibi zikredin.)
Buradan da çok açık anlıyoruz ki Allah Kur’an da namaz konusunu ya daemrettiği herhangi bir farz hükmü gerektiği kadarını açıklamış ve bizlereöğretmiştir Kur’an da.
Allah Bakara suresi 128. ayetinde İbrahim peygamberimizin Kâbe de Allah ayaptığı dua üzerinde düşünelim şimdide.
Bakara 128: “Rabbimiz! Bizi sana teslim olmuş kimseler kıl. Soyumuzdan da sanateslim olmuş bir ümmet kıl. Bize ibadet yerlerini ve ilkelerini göster.Tövbemizi kabul et. Çünkü sen tövbeleri çok kabul edensin çok merhametliolansın.”
İbrahim peygamberimiz Yaradan a yakarıyor ve bizlere ibadet yerlerini veburalarda yapmamız gereken ilkelerin kurallarını göster anlat diye dua ediyor.Örneğin Allah namaz kılın diye emir verdiyse İbrahim peygamberimizde nasılkılacağı konusunda ilkelerini açıklamasını istiyor Rabbinden. Demek ki söyledemiyor ey resulüm ben detayları sana bırakıyorum ana hükmü ben veriyorumdemiyor.
Kur’an Hac konusunu da bizlerin uyması gereken konuları da en ince detayınakadar anlatıyor bizlere. Oruç da aynı şekilde bizden öncekilere de farzolduğunu söyledikten sonra onun da tüm açıklamalarını Kur’an da buluyoruz. Nezaman başlayacağından tutun ne zaman sona ereceğine tutulmayan orucun neolacağı oruç gecelerinde cinsel ilişkinin serbest olmasına kadar açıklamalaryapılmıştır.
Namaz kılmak bizden öncekilere de farz olduğu halde bazılarının söylediğigibi kılınışı ve nasıl dualar okuyacağımız ve rekât sayıları konusunda Kur’anın hiçbir şey bahsetmediğini söyleyip bu konudaki detayları Allah ınpeygamberimize bıraktığına inanmamız Kur’an a göre normal midir? Hacca gitmeve oruç konusunda en ince detaya giren Kur’an neden namaz konusunda bizleregereken detayları vermesin? Bu konuyu Kur’anı bir bütün olarak düşünüpöğrendiğimiz rivayetlerin etkisinde kalmadan daha sonrada bu konuya Kur’an dancevap arayalım Allahın izniyle.
Namaz konusunda Kur’an da detay yoktur diyenler acaba peygamberimizin dineilaveler yaptığını mı düşünüyorlar dersiniz? Hani Rabbimiz ne diyordu bazıayetlerinde? Bizim indirdiklerimize tek kelime kendi sözünü bizim sözümüzdürdiye ekleseydi onun şah damarını keserdik demiyor muydu?
Hani Rabbimiz Kur’an ın ipine sarılın diyordu? Hani sizleri Kur’an dan hesabaçekeceğim diyordu? Hani her şeyden nice örnekleri değişik ifadelerle verdikdiyordu. Sakın emin olmadığınız bilgilerin ardına düşmeyin sorumlu olursunuzdiye ikaz etmiyor muydu bizleri ne oldu bu ayetlerin hükümleri? Dikkatliolalım farkında olmadan inkârcı konumuna düşeriz Allah korusun.
Bizlere Kur’an dışından gelen ve bir rivayete göre diye başlayan bilgilerintümünü hiçbir kontrolden geçirmeden kabul etmemiz doğrumudur? Kur’anıRabbimiz ben koruyorum diyor sormak isterim hiç sorgu sual etmeden bizleregelen bilgileri rivayetleri kimler koruyor olabilir? Bizlere Kur’an benzeriRahmanın garantisini veren var mı? Allah sizleri Kur’an dan sorumlu tutuyorumdedikten sonra Kur’anda olmayan Kur’an dışından hükümlerin detayların vesorumlulukların olacağına nasıl inanabiliriz?
Allah Kur’an ın ipine sarılın derken neden yalnız Kur’an ipi demişte başkakaynaktan söz etmemiş bunu da sanırım çok iyi düşünmeliyiz. Tüm bu ayetleriindiren Rabbimiz daha sonraki ayetlerinde bir kelimeden yola çıkarak dahaönce indirdiği ayetlerin tam tersi başka kitapların bilgilerin de gerekliolduğunu söyler mi bunu da çok iyi düşünmeliyiz. Buna inanmakla Kur’an daçelişki yaratmış oluruz.
Bizlerin yaptığı en büyük yanlış mezheplerin ve zamanla geleneklerin namazınşekline yaptığı ilaveleri Allah emri sanmamız ve onları da Kur’an daaramamızdan kaynaklanıyor. Kur’an da bulamadığımızda ise bakın demek ki herşey Kur’an da yokmuş yazmıyormuş deme gafletine düşmemiz bizleriyanıltmaktadır.
Allah bizlere her şeyden nice örnekleri değişik ifadelerle verdim kianlayasınız diyorsa namaz konusunda bizlerden istediklerini de sade kolay birşekilde mutlaka Kur’an da anlatmıştır önce bunu bilmeliyiz. Çünkü bu kitabıyemin olsun ki sizler için kolaylaştırdım demiyor mu birçok kez?
Gelin Kur’an a birlikte bakalım acaba bizden öncekilere de farz olan namazkılın sözcüğüyle Allah bizlerden ne istiyor. Daha önce Rabbimiz bizleri nereyeyönlendiriyordu Kur’an dan başka dine hüküm koyan kaynaklar var mı onlarıKur’an dan anlamaya çalışalım.
Enam 104: Gerçek şu ki size Rabbinizden gönül gözleri gelmiştir. Kim görürsekendisi yararına kim körlük ederse kendisi zararına... Ben sizin üzerinizebekçi değilim.
Nisa 136: Ey iman edenler! Allah'a onun resulüne resulüne indirmiş olduğuKitap'a daha önce indirmiş olduğu Kitap'a inanın…….
Yasin11: Sen ancak o Kuran'a uyan ve görmediği halde Rahman'dan korkan kimseyiuyarırsın. Böylesini bir bağışlanma ve seçkin bir ödülle müjdele.
Araf suresi 3; Rabbinizden size indirilene uyun; O'nun berisinden bir takımvelilerin ardına düşmeyin! Siz ne kadar da az öğüt alıyorsunuz.
Nisa Suresi 105. Kuşku yok ki biz bu Kitap'ı sana insanlar arasında Allah'ınsana gösterdiği ile hükmedesin diye hak olarak indirdik. Sakın hainlereyardakçı olma.
Maide suresi 49 Sen de aralarında Allah'ın indirdiğiyle hükmet. Onlarınkeyiflerine uyma.
Maide Suresi 67: Ey Resul! Rabbinden sana indirileni tebliğ et. Eğer bunuyapmazsan O'nun elçiliğini yapmamış olursun.
Enam 50: ….. Yalnız bana vah yedilene uyarım ben!"…..
Zühruf Suresi 43 Sen sana vah yedilene sımsıkı sarıl! Hiç kuşkusuz sendosdoğru bir yol üzerindesin.
Yukarıdaki ayetleri elbette çoğaltabiliriz. Dikkat ediniz Allah tamamındabizleri Kur’ana sarılmamızı emrediyor. Kur’an için bizlere gelen gönül gözüolduğunu söylüyor. Allah a ve Resulüne inanın çünkü elçim o Allah ın kitabınısizlere tebliğ edecek onun sözlerine inanın diyor. Sen ancak Kur’an a inananinsanları uyarabilirsin Rabbinizden size indirilen Kur’an a uyun onunberisinden başka velilerin ardına düşmeyin sana Kur’an ı insanlara onun lahükmedesin diye indirdik sende insanlara onunla hükmet sana indirilen Kur’anıtebliğ et diyor ve daha sonraki ayette de peygamberimiz bakın ne diyor?
Yalnız bana vah yedilene uyarım ben. Zühruf 43. ayetinde ise SEN SANAVAHYEDİLENE SIMSIKI SARIL.
Şimdi birlikte düşünelim namaz gibi Kur’an ın çok önemsediği ve çok bahsettiğikonularda Kur’an açıklama yapmayıp detay vermemiş olabilir mi? Sımsıkısarılmamızı istediği bir rehberde namaz gerektiği kadar detaylı açıklanmamışolabilir mi? Yoksa bize Kur’an dışından öğretilenleri Kur’an da bulamadığımızdamı bizler bu yanlışı yapıyoruz?
Yukarıdaki ayetlerden anlaşılıyor ki bizlerin Kur’an a sarılmamızı istiyorRabbimiz. Tüm bu ayetleri gördükten sonra Allah bir ayetinde Peygamberinizsize neyi verdiyse onu alın ayetinden nasıl olurda Kur’an da hiçbahsedilmeyenleri peygamberiniz verdiğinde alın anlamı çıkartırız bunu hiçdüşündük mü? Bu ayete baktığımızda savaşlarda ele geçirilen ganimetlerinbölüşülmesinden bahseder bu konuya açıklık getirir. Şimdi Kur’an dan namazkonusunu araştırmaya devam edelim.
Önce yazımızın başında İbrahim peygambere hac yerini Kabeyi ne maksatlayaptırdığını ve çevresinde bakın nasıl namaz kılmamızı istediğini bizlereanlatıyor onu anlamaya çalışalım.
Hac 26: Bir zamanlar İbrahim için o evin yerini şöyle diyerek hazırlamıştık:Bana hiçbir şeyi ortak koşma evimi; tavaf edenler kıyamda duranlarrükû-secde edenler için temizle.
Bakara 125: Hatırla o zamanı ki biz Beytullah'ı insanlar için sevap kazanmayayönelik bir toplantı yeri ve güvenli bir sığınak yaptık. Siz de İbrahim'inmakamından bir dua yeri edinin. İbrahim ve İsmail'e şu sözü ulaştırmıştık:"Tavaf edenler kendini ibadete verenler rüku-secde edenler için evimitemizleyin.
Ayeti okuduğunuzda Allah İbrahim peygambere şu anda kıldığımız namazın olmazsaolmazını ne kadar güzel anlatıyor. O evi benim için kıyamda duranlarrükû-secde edenler için temizle. Demek ki Allah huzurunda saygıyla durulmasınıonun önünde saygıyla eğilmesini ve yine ona saygıyla secde edilmesini istiyor.İşte namazın nasıl kılınacağının şekli izahı o günde aynı günümüzde de aynıpeygamberler arasında namazın farklı kılındığını düşünmek büyük yanlış olur.Devam edelim Kur’an a namaz konusunda bakmaya.
Aliimran 43: Ey Meryem Rabbine divan dur secdeye kapan ve rükû edenlerlebirlikte rükû et.
Bu ayette de Meryem anamıza sesleniyor ve bakın yine günümüzde Allahın huzurunanamaz kılarken durduğumuz ve saygıyla el bağladığımız (divan durduğumuz) rükûve secde ettiğimiz namazın kılınmasını anlatıyor bizlere dikkat edin bu emirpeygamberimizden çok önceki bir zamana daha Hz. İsa bile doğmamış döneme ait.Düşünün İbrahim peygamberimiz zamanında dahi namaz konusunda yapılmasıgerekenler aynı kıyamda dur rükû et secde et Allaha dua et. Devam edelimKur’an a bakmaya.
Hac77: Ey iman edenler! Rükû edin secde edin; Rabbinize ibadet edin hayırişleyin ki kurtulabilesiniz.
Furkan 64: Onlar Rablerine secde ederek ve kıyama durarak gecelerler.
Fetih 29: Muhammed Allah'ın resulüdür. Onunla beraber olanlar inkârcılarakarşı çok çetin kendi aralarında çok merhametlidirler. Sen onları rükû edersecdeye kapanır halde görürsün. Allah'tan bir lütuf ve hoşnutluk isterdururlar……….
Şuara 218–219: O ki görüyor seni kıyam ettiğin zaman Secde edenler arasındadönüp dolaşmanı da.
Tevbe 112: O tövbe edenler o ibadet edenler o ham dedenler o oruç tutanlaro rükûa varanlar o secdeye kapananlar o iyiliği emredip kötülüktenalıkoyanlar ve Allah'ın koyduğu sınırı koruyanlar... Müjdele o müminleri.
Devamı Aşağıda