- Katılım
- 30 Ara 2023
- Mesajlar
- 9,499
-
-
- Konu Yazar
- #1
Kulun yaratıcısı karşısında takındığı tavra. yani O'nun karşısındaki duruşuna ubudiyet denir. Kur’ân buna tesbih. hamd ve secde gibi isimler vermektedir. (Ra'd. 13/13. İsra. 17/44. Nur. 24/41) Bunlar. duanın çeşitleridir.
Hatta namaz ibadetini karşılamak üzere kullanılan salât tabirinin anlamı da duadır.(1) Her güzel özellikte olduğu gibi ibâdet ve dua burcunun zirvesindeki Zat (s.a.s.)’ın ifadesiyle ibadetin özü duadır.(2) Diğer bir deyişle. bütün ibadetlerin irca edileceği öz. duadır.
Aciz. fakir. muhtaç ve kendine yetmediğinin şuurunda olan kulun. tazarru. tezellül ve alçak gönüllülük içinde. Rahmeti Sonsuz'a yönelip. hâlini arz etmesinin ayrı bir unvanı sayılan dua. kulun Rabbi'ne karşı iman. güven ve itimadının bir gereğidir.
Dua sadece bir şeyler istemek demek değildir. Bizi yaratan ve yaşatan Sonsuz Kudret’in sahibi önünde. kendi aczimizi ve hiçliğimizi anlamak. kendi kendimize yeterli olmadığımızı bilmektir. Bizi en iyi bilen Rabbimizin huzurunda iç dünyamızı şerhetmektir.
Dua. dudaktaki sesler ve kelimeler değil. kalpteki iniltiler ile ruhtaki sızılardır. "Rabbinize yalvara yakara gizlice dua edin. muhakkak ki Allah. haddi aşanları sevmez. O'na korkarak ve umarak dua edin." (A'raf. 7/55–56). Ve dua insanın değer ölçüsüdür: "De ki. eğer duanız olmasaydı Rabb'im size değer verir miydi?" (Furkan. 25/77).
Günümüzde. sadece beş vakit namazın veya belli bir kısım ibadetlerin sonuna sıkıştırılarak küçültülen dua. gerçekte hayatın ve hayat ötesinin en büyük lâzımıdır. Aslında yaşadığımız hayat. baştan sona duadan ibarettir. Dua. Rıza-i İlâhî’nin ve cennet yurdunun anahtarıdır. Yine dua. kuldan Rabbe yükselen kulluk nişanı. Rab’den kula inen rahmet simgesidir.
(3) Daha doğrusu o. Allah’la kul arasındaki münasebetin tam odak noktasıdır. Dua. imkân âlemi ile lâhut âlemini birleştiren ulvî bir miraçtır. Onun için de en makbul dua mü’minin miracı olan secdede yapılan duadır.(4) Ayrıca dua ve tevekkül hayra meyletmeye büyük bir kuvvet verdiği gibi. istiğfar ve tevbe dahi şerre meyletmenin önünü keser. tecavüzünü kırar.
Rahmet elinin üzerimizde dolaşması. dua sayesindedir. Yani dua. gazabın da paratoneridir. Beşer imkânının tükendiği noktada dua şuuru başlar. Aslında. ona başlangıç ve bitiş noktası tesbit etmek de imkânsızdır.
Çünkü insanın duadan müstağni olacak bir anı bulunmamaktadır. O hâlde kul. kendisinden tecellileriyle bir an dûr olmayan Rabb’ine. duadan bir ân dûr olmamalıdır.
Kula bakan yönüyle dua. istemektir. Ne var ki. çoğu zaman istenilecek şeyi isteme şeklini bilemez de. istemede sû-i edepte bulunur. Daha açık bir ifade ile O’nun mutlak iradesini. kendi cüz’î iradesinin -haşa- uydusu olarak görmek ister. Şüphesiz bu tavır ve niyetle yapılan dualar. Allah’la kul arasında râbıta olmaktan uzaktır.
Her konuda olduğu gibi bu hususta da ona en büyük yardımcı Kur’ân-ı Kerim ve Hadîs-i şeriflerdir. Çünkü bize istemeyi veren Zât. nasıl isteyeceğimizi de öğretmiştir. Kendisine en güzel ve en müessir dualar öğretilen kul ise şüphesiz Allah Resulü (aleyhi ekmelü’t-tehâyâ)’dır. Dua mecmualarına bakıldığında.
duada dahi O’na ulaşmanın mümkün olmadığı görülmektedir.(5) Öyle ise O’nun nasıl dua ettiğine bakılmalıdır.
Bundan sonraki satırlarda Efendimizin bir günlük dualarından seçmelerde bulunacağız. Daha geniş dua hazineleri ile karşılaşmak. duanın adabı. çeşitleri. icabet saatleri. büyük şahsiyetlerin duaları.
duanın fizik ve metafizik dünyaya nasıl bir tesirinin olduğu vb. birçok konuyu öğrenmek için dua mecmualarına müracaat edilmelidir.